خسارت تاخیر تادیه چیست و چگونه محاسبه می شود؟

خسارت تاخیر تادیه خسارت ناشی از کاهش ارزش پول می باشد که مدیون (بدهکار) بایستی به دائن (طلبکار) پرداخت نماید.

ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مقرر می دارد: در دعاویی که موضوع آن دِ‌ین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت‌ تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این‌که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

خسارت تاخیر تادیه با چه فرمولی محاسبه می شود؟

بنا بر فرمولی که در سایت بانک مرکزی درج گردیده برای محاسبه اصل بدهی به انضمام خسارت تاخیر تادیه (ارزش پول قدیم در زمان جدید) بایستی مبلغ بدهی را در شاخص تورم زمان جدید ضرب و سپس نتیجه را بر شاخص تورم زمان سررسید بدهی تقسیم کنیم.

شاخص تورم زمان سررسید بدهی / شاخص تورم زمان جدید × مبلغ بدهی = ارزش پول قدیم در زمان جدید

بدیهی است چنانچه بخواهیم صرفا خسارت وارد شده را محاسبه کنیم بایستی مبلغ بدهی اولیه را از نتیجه محاسبه فوق کسر کنیم

برای انجام سریع محاسبه تاخیر تادیه می توان از اپلیکیشن محاسبات حقوقی دادحساب استفاده کرد.

برای توضیح نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه به صورت دستی و با استفاده از شاخص های هر ماه به ذکر مثالی می پردازیم :

فرض کنید چکی به مبلغ صد میلیون ریال به سررسید خرداد ۱۳۹۷ صادر شده (تاریخ مندرج در چک خرداد ۱۳۹۷ است) ولی پرداخت آن تا شهریور ۱۴۰۰ به تعویق افتاده است. حال برای محاسبه اصل مبلغ چک به انضمام خسارت تاخیر تادیه به اطلاعات زیر نیاز داریم :

  • اصل مبلغ چک
  • شاخص تورم زمان سررسید چک (خرداد ۱۳۹۷)
  • شاخص تورم زمانی که پرداخت چک در آن تاریخ انجام میشود (شهریور ۱۴۰۰)

شاخص تورم خرداد ۱۳۹۷ عبارت از ۱۲۲.۶ و شاخص تورم شهریور ۱۴۰۰ عبارت از ۴۳۵.۶ می باشد. برای محاسبه اصل دین و خسارت تاخیر تادیه بایستی عدد شاخص زمان پرداخت (۴۳۵.۶) را بر عدد شاخص زمان سررسید (۱۲۲.۶) تقسیم کرده و نتیجه بدست آمده را در اصل مبلغ چک ضرب کنیم. نتیجه نهایی عبارت است از ۳۵۵،۳۰۱،۷۹۴ ریال.

آیا امکان محاسبه ارزش پول جدید در زمان قدیم وجود دارد؟

بله. با جابجایی عدد شاخص تورم زمان جدید و زمان قدیم در فرمول بالا می توان ارزش پول اکنون را در زمان گذشته بدست آورد.

شاخص تورم زمان جدید / شاخص تورم زمان قدیم × مبلغ پول = ارزش پول جدید در زمان قدیم

آیا امکان محاسبه شاخص تورم از طریق آگاهی نسبت به نتیجه یک محاسبه تاخیر تادیه وجود دارد؟

بله چنانچه نتیجه یک محاسبه تاخیر تادیه را بدانیم و فقط یکی از شاخص های به کار رفته در محاسبه تاخیر تادیه برای ما مجهول باشد می توانیم شاخص دیگر را هم به دست بیاوریم.

چنانچه شاخص زمان جدید برای ما مجهول باشد می توانیم مبلغ بدهی را تقسیم بر شاخص زمان سررسید بدهی کنیم و سپس نتیجه محاسبه خسارت تاخیر تادیه را بر عددی که بدست آوردیم تقسیم کنیم

شاخص تورم زمان قدیم / مبلغ بدهی) / ارزش پول قدیم در زمان جدید = شاخص تورم زمان جدید)

نکته ای که در این روش باید مورد توجه قرار بگیرد یکسان بودن سال پایه در شاخص های موضوع محاسبه است.

مرجع اعلام شاخص تورم کجاست و ملاک عمل برای محاکم کدام شاخص است؟

در کشور ما دو مرجع مبادرت به محاسبه و اعلام شاخص تورم می کنند. یکی بانک مرکزی و دیگری مرکز آمار ایران. در سالهای اخیر اختلاف نظر های زیادی پیرامون اینکه کدام یک از این مراجع صلاحیت بررسی و اعلام عمومی شاخص تورم را دارند بوجود آمده است که نشانه های آن را می توان در برخی صورتجلسات شورای عالی آمار مشاهده کرد.

با وجود این، با نیم نگاهی به مستندات قانونی موجود از جمله ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی و همچنین تبصره الحاقی ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی در می یابیم که تنها ملاک و معیار قانونی محاسبه اختلاف ارزش پول در مراجع قضایی شاخص اعلام شده بوسیله بانک مرکزی است و شاخص های تورم اعلام شده به وسیله مرکز آمار ایران ارزش قانونی در محاکم ندارد.

با بررسی و مقایسه شاخص های تورم اعلام شده به وسیله مرکز آمار ایران و بانک مرکزی متوجه می شویم که معیار های به کار رفته در محاسبه شاخص ها تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت داشته و اگرچه شیب مشابهی دارند ولی اعداد شاخص فاصله زیادی دارد و بجای یکدیگر قابل استفاده نمی باشند.

چگونه می توان به شاخص تورم دسترسی پیدا کرد؟

در دی ماه سال ۱۳۹۷ همزمان با انتشار خبری در سایت بانک مرکزی، به دلیل آنچه که “بررسی مشترک با مرکز آمار” نامیده شد، به یکباره روند اعلام عمومی شاخص های تورم در سایت بانک مرکزی متوقف گردید.

به دنبال این خبر، اعلام منظم شاخص های تورم در سایت بانک مرکزی متوقف شده و مقرر شد شاخص های تورم فقط به صورت محرمانه جهت استفاده دوایر اجرای احکام به دستگاه قضایی اعلام شود که این امر موجب کندی و اختلال در ارسال شاخص ها به دستگاه قضایی و ابلاغ آن به دوایر اجرای احکام و عدم شفافیت فرایند مزبور گردید.

اما خودداری بانک مرکزی از اعلام عمومی شاخص ها به همینجا ختم نشد. بلکه در اقدامی بی سابقه، از تاریخ بهمن ماه ۱۳۹۹، اعلام محرمانه شاخص های تورم به دستگاه قضایی نیز به یکباره متوقف گردید و سرگردانی و بلاتکلیفی ارباب رجوع دادگستری و کسانی که برای وصول به روز مطالبات خود به اعداد شاخص نیاز داشتند را در پی داشت. کارزاری که در این باب منتشر شده و اشخاص زیادی آن را امضا کردند که موید این مساله است.

خوشبختانه طی تماسی که با بانک مرکزی داشتیم متوجه شدیم نتیجه محاسبات درخواستی مربوط به خسارت تاخیر تادیه از طریق تلفن برای شهروندان قابل استعلام است ولی از بیان عدد شاخص خودداری می شود! پدیده ای که جای شگفتی دارد. چرا که با دانستن نتیجه محاسبه و همچنین عدد شاخص زمان قدیم، با یک معادله یک مجهولی مواجه هستیم که به سادگی و با روشی که پیشتر گفته شد می توان عدد شاخص در زمان جدید را بدست آورد.

دادحساب تلاش می کند در هر بار اعلام شاخص های جدید جدول بروز شده آخرین شاخص های تورم را از طریق لینک زیر در دسترس کاربران قرار بدهد:
لینک دریافت جدول شاخص های تورم با فرمت PDF
لینک دریافت جدول شاخص های تورم با فرمت JPG

همچنین تصویر جدول آخرین شاخص های بدست آمده را می توانید در زیر ملاحظه کنید :

جدول شاخص های تورم بانک مرکزی

خسارت تاخیر تادیه از چه زمانی قابل محاسبه است؟

مطابق ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی خسارت تاخیر تادیه از زمان سررسید و پس از مطالبه طلبکار و تا زمان پرداخت قابل محاسبه است. بنابراین چنانچه طلبکار اقدام به مطالبه طلب خود در سررسید نکرده باشد، محاسبه خسارت تاخیر تادیه تنها از زمان مطالبه که می تواند در قالب دادخواست یا اظهارنامه و غیره باشد قابل انجام است. استثنای وارد بر این اصل، محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک می باشد. چرا که بنا بر قانون استفساریه تبصره الحاقی به ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۶/۰۳/۱۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام : منظور از عبارت “کلیه خسارات و هزینه‌های لازم از قبیل هزینه‌های دادرسی…” مذکور در تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۶/۰۳/۱۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام، ، خسارات تاخیر تأدیه برمبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن مه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و هزینه دادرسی و حق‌الوکاله بر اساس تعرفه‌های قانونی است.

برای محاسبه خسارت تاخیر تادیه از چه نوع شاخصی باید استفاده شود؟‌ شاخص متوسط سال یا شاخص هر ماه بصورت جداگانه؟

محاسبه خسارت تاخیر تادیه با استفاده از شاخص های سالانه (متوسط سال) و ماهانه ممکن است تفاوت فاحشی با یکدیگر داشته باشند و حسب مورد تاثیر زیادی در احقاق حق محکومٌ لَه (طلبکار) داشته باشد، چرا که در محاسبه خسارت تاخیر تادیه سالانه از عدد شاخص آخرین سالی که شاخص تورم سالانه آن موجود باشد استفاده می شود که عبارت است از میانگین اعداد شاخص های ماهانه سال مذکور.

به طور مثال، چنانچه در نیمه سال ۱۴۰۰ بسر ببریم و قصد داشته باشیم خسارت تاخیر تادیه دینی را به روش سالانه محاسبه کنیم حداکثر می توانیم از عدد شاخص سال ۱۳۹۹ در محاسبه استفاده کنیم که عددی بسیار کوچکتر از عدد شاخص ماه های سال ۱۴۰۰ به تفکیک و حتی بسیار کوچکتر از ماه های انتهایی سال ۱۳۹۹ می باشد.

از ظاهر ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی که دو مرتبه از لفظ “سالانه” استفاده کرده است چنین بر می آید که به طور کلی باید از عدد شاخص سالانه (متوسط سال) برای محاسبه تاخیر تادیه استفاده کرد. به همین دلیل اختلاف رویه چشمگیری در بین محاکم و در خصوص نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه و اجرای احکام مرتبط با آن پدید آمده است. از سویی، ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی لفظ سالانه را به کار برده است و از سوی دیگر انصاف، عدالت و حفظ حقوق طلبکار ایجاب می کند که آخرین برآوردهای اقتصادی ممکن که همان شاخص تورم ماهانه است در محاسبه خسارت ناشی از تاخیر لحاظ گردد.

در همین رابطه، اداره حقوقی قوه قضائیه در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۷ اقدام به صدور یک نظریه مشورتی نمود که به نظر می رسید از حیث مقدمه و نتیجه منتاقض بوده و علی رغم استدال مناسب در مقدمه، نتوانسته بود ابهامات و اشکالات موجود به محاسبه خسارت تاخیر تادیه بر اساس شاخص متوسط سال را به نحو موثری از بین ببرد. لذا در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ اقدام به صدور نظریه مشورتی دیگری نمود و این بار با مقدمه ای مفصل چنین نتیجه گیری کرد که استفاده از شاخص های ماهانه در هنگام محاسبه خسارت تاخیر تادیه چه در مورد چک و چه در مورد سایر دیون منافاتی با مقصود قانونگذار در ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی ندارد.

به نظر می رسد که همین گفتگو ها سرانجام منجر به صدور بخشنامه ای شده است که واحد های قضایی استان تهران را به استفاده از شاخص های ماهانه در هنگام محاسبه خسارت تاخیر تادیه دیون ملزم می کند.

رای وحدت رویه شماره ۸۵۰ هیات عمومی دیوان عالی کشور

سرانجام در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور در مقام ایجاد وحدت رویه بین دادگاههای مختلف،‌ به شرح زیر اقدام به صدور رای وحدت رویه نمود. متن کامل را می توانید در پیوست های مقاله مشاهده نمایید.

مستفاد از ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹/۱/۲۱، در دعاوی مالی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج است برای جبران خسارت وارد شده به داین با احراز شرایط مندرج در این ماده از قبیل تمکن مالی مدیون و امتناع وی از پرداخت دین خسارت تأخیر تأدیه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی به صورت جدول ماهانه منتشر می گردد، مقرر شده است که نحوه محاسبه حاصل تقسیم عدد شاخص در زمان تأدیه بر عدد شاخص در زمان سررسید ضرب در مبلغ اصل دین شده و عدد به دست آمده مبلغ دین با احتساب خسارت تأخیر تأدیه خواهد بود. لذا با توجه به تصریح ماده قانونی مرقوم و عبارات به کار برده شده در آن محاسبه خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای شاخص سالانه است. ضمناً خسارت تأخیر تأدیه شامل سودهای مرکب که فاقد وجه شرعی است نخواهد بود.

بنابراین رأی شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان یزد تا حدی که با این نظر انطباق دارد با اکثریت آراء اعضای هیأت عمومی صحیح و منطبق با موازین قانونی تشخیص داده شد. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور دادگاهها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.

اندکی پس از صدور رای وحدت رویه مذکور و با توجه ظاهر آن، بالاخص استفاده از عبارت <<شاخص سالانه>> برخی تصور می کردند که قضات دیوان عالی کشور به استفاده از شاخص <<متوسط سال>> در محاسبات مربوط به تاخیر تادیه نظر دارند. در مقابل‌، عده ای معتقدند که مراد قضات دیوان عالی کشور از شاخص سالانه، همان شاخص هایی است که به صورت جدول ماهانه اعلام می گردد و تغییرات قیمت یک سال منتهی به آن ماه را نمایان می کند. این دیدگاه را در نامه رئیس دادگستری شهرستان عسلویه به قاضی اجرای احکام آن شهرستان می توان مشاهده کرد.

همچنین معاون قضایی رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران در نامه ای به تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ با اشاره به ابهاماتی که در خصوص نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه مطرح شده است تاکید نموده که شیوه صحیح محاسبه خسارت تاخیر تادیه، تقسیم شاخص تورم در زمان تادیه بر شاخص تورم در زمان سررسید (ماه) ضربدر مبلغ دین می باشد.

شاخص تورم چه زمانی اعلام می شود؟

شاخص تورمِ هر ماه پس از پایان یافتن آن ماه و شاخص تورمِ متوسط هر سال پس از پایان یافتن آن سال قابل محاسبه و حسب مورد اعلام می باشد و تا زمانی که آن بازه زمانی پایان نپذیرفته، امکان محاسبه شاخص تورم آن بازه زمانی وجود ندارد. به طور مثال چنانچه در سال ۱۴۰۰ به سر می بریم جستجو برای یافتن شاخص تورم متوسط سال ۱۴۰۰ بیهوده است زیرا سال ۱۴۰۰ به پایان نرسیده و کسی از اتفاقات احتمالی و قیمت کالاها تا پایان سال با خبر نیست. همچنین اگر در میانه یک ماه شمسی قرار داشته باشیم وضعیت مشابهی حاکم است.

آیا محاسبه خسارت تاخیر تادیه “به نرخ روز” عبارت صحیحی است؟

ممکن است در محاورات گفته شود که خسارات تاخیر تادیه به نرخ روز محاسبه می شوند اما بایستی توجه داشت با توجه به اینکه شاخص تورم هر ماه در پایان آن ماه و شاخص تورم متوسط هر سال در پایان آن سال قابل محاسبه و اعلام است، محاسبه خسارات تاخیر تادیه حداکثر به نرخ “آخرین بازه زمانی که شاخص تورم آن موجود هست” صورت می پذیرد و به نظر می رسد اصلاح “به نرخ روز” مسامحتا به کار برده می شود.

پیوست ها

نامه معاون قضایی رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب تهران به شماره ۱۱۸۰۰/۳۰ مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ (لینک کمکی)

رای وحدت رویه شماره ۸۵۰ هیات عمومی دیوان عالی کشور (لینک کمکی)

نامه مدیر عامل پلتفرم کارزار به رئیس کل بانک مرکزی ایران در خصوص تسریع در اعلام شاخص های تورم به تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

کارزار درخواست اعلام شاخص های تورم به تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۷

217 دیدگاه دربارهٔ «خسارت تاخیر تادیه چیست و چگونه محاسبه می شود؟»

  1. سلام بنده یکواحد آپارتمان خریدم وفروشنده تعهد کرده که درتاریخ مشخصی آپارتمان را سند کنه درغیر اینصورت روزی ۲۰۰ هزار تومان جریمه بده والا ن به تعهد خود عمل نکرده
    آیا قانون جدید خسارت تادیه شامل فروشنده میشه ومیتونه روزی ۲۰۰ هرار تومان رو به من نده

    1. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

      تعیین خسارت پس از انقضای تعهد یا همان عدم ایفای تعهد توسط خریدار، همان وجه التزام است.
      طبق قانون شما بایستی دادخواست الزام به ایفای تعهد و مطالبه خسارات قراردادی را از طریق دفاتر خدمات قضایی تقدیم دادگاه صالح نمایید.
      مبلغ ۲۰۰ هزار تومان روزانه مان وجه التزامی است که با هم توافق کرده‌اید و از طریق دادگاه قابل مطالبه می‌باشد.

  2. سلام وقت بخیر
    اواخر سال ۱۴۰۰ قاض پرونده منو محکوم به ۵۰ میلیون کرد به طرفم که بدم.من رو حکم اعتراض زدم و فرستادم تجدید نظر.الان که سال ۱۴۰۳ هست هنوز جواب پرونده نیومده.خواستم ببینم اگه جوابش بیاد و من دوباره تو دادگاه تجدید نظر محکوم به دادن این مبلغ بشم باید تاخبر تادیه هم به طرفم بدم یا نه.
    قاضی تو حکمی که داده چیزی از تاخیر تادیه ننوشته.فقط هزینه دادرسی و اینا رو نوشته باید پرداخت کنم.

  3. لطفا تاخیر تادیه حکمی که برام صادر شده رو بر اساس نظریه شماره 7/1401/334 مورخ 1401/11/17 اداره کل حقوقی قوه قضاییه محاسبه کنید ، ممنونم
    مبلغ محکومیت ۹۰۳۳۶۶۱۴۴۹ ریال
    تاریخ دادخواست اولیه فروردین ۱۳۹۷
    تاریخ اجرائیه فروردین ۱۴۰۳
    تاکنون پرداخت نشده

  4. سلام و عرض ادب
    اول اسفند ۱۴۰۲ مبلغ ۴۵۶ میلیون دادخواست طلب دادم و مرداد امسال به اجرای احکام رسید .
    لطف میکنید بفرمایید با تاخیر و تادیه جمع مبلغ تا مرداد ۱۴۰۳ چقدر است.🙏

  5. سلام ۳فقره چک مجموعا به مبلغ۷۵۰ هزار تومان سال ۱۳۷۵برگشت خورده و هنوز وجه چک وصول نشده است
    بااحتساب تاخیر تادیه چه مبلغی میشود؟

  6. درود بر شما
    مبلغ 3/700/000/000تومان بتاریخ 31 تیر 1392 بوده، چک برگشت خورده، تاخیر و تادیه اش چقدر میشه تا الان؟؟؟؟ مرداد 1403

  7. باسلام وعرض ادب
    درتاریخ 1402/02/09 اظهارنامه به شخضی که بدهکار بود ارسال کردم حال پس از محکومیت بصورت سه قسط هم با داشتن توان مالی هیچگونه پرداختی انجام نداده اصل پول 265000000 بوده الان اصل پول با تاخیر چه مبلغی میشود وباید چکار کرد رسید های پرداختی پول در تاریخ 1399/05/02 می باشد ممنونم که راهنمایی میفرمایید.

  8. سلام و وقت بخیر
    سال ۹۲ زمینی به مبلغ ۹۰میلیون خریداری کردم و در سال ۱۴۰۳ مشخص شد که زمین در کار نبوده و فروش مال غیر بوده لطفا بفرمایید خسارت تاخیر در تادیه چه مقدار میشه؟

    1. حمید رضا جمشیدی اردکانی

      بر مبناب وجهی که پرداخت کرده اید غرامت دریافت می کنید که با نظر کارشناس رسمی دادگستری به دست میاد و مثل وجه نقد محاسبه نمیشه

    2. مهدی سعادتی

      سلام
      برای شما خسارت تاخیر تادیه در نظر گرفته نمیشه و مطابق آرای وحدت رویه می‌تونید قیمت روز زمین رو بگیرید

  9. سلام . من یک‌ پروژه یک‌میلیاردی رو در سال ۹۵آغاز و ۹۶ تمام کردم. صورت وضعیت پرداخت دادم ولی تا کنون علیرغم دستور پرداخت و پایان کار قطعی و … هنوز پرداخت انجام نشده. درخواست پرداخت اصل وجه و خسارت و .. رو دادم. رفته کارشناسی و‌مبلغ سی میلیون هم کارشناس گرفته. به نظر شما چقدر باید با خسارت بعد از اینهمه سال پرداخت شود؟ از زمان درخواست پرداخت به کارفرما وارائه صورت وضعیت و دستور کارفرما به امور مالی جهت پرداخت محاسبه میشه که سال ۹۶ بود یا از ۱۴۰۰ که شکایت کردم دادگاه؟

  10. سلام .مبلغ تاخیر تادیه برای یه چک ۵میلیون تومانی از سال ۹۷ تا رای که ۱۴۰۲ بود چقدر میشود.ممنونم

  11. سلام ازسال۹۰ مبلغ پکصد ملیون طلب کار هستم مراتب به داوری ارجاع شد درسال ۴۰۱ رای به اصل طلب اینجانب. صادر شد اما مطاله تاخی تادیه پذیرفته نشد الان در دادگه تجدید نظر حکم تاخیر تادیه به نفع من صادر شد بده کار اصل طلب من را در سال ۴۰۱ پرداخت کرد حالبدکار باید مبلغ تاخیر را باید تا حال بدهد یا زمان پرداخت اصل طلب لطفا رهنمایی بفرمایید

  12. سلام و خداقوت به شما عزیزان.

    بنده تاریخ ۲۱/۰۴/۱۴۰۱ تصادفی داشتم. راننده ای به من ضربه وارد کرده و من منحرف شده و به ماشین دیگری برخورد کرده ام. راننده متواری رو از طریق دوربین مداربسته پیدا کرده و بعد از گذشت حدود ۱ سال و نیم، کارشناسی ۷ نفره من و راننده متواری رو مقصر ۵۰ ۵۰ اعلام کرده اند، رای دادگاه کیفری بابت دیه قبل ۱۴۰۳ اومد ولی رای دادگاه حقوقی به خاطر خسارت ماشین ۱ ماه قبل(برج ۲ سال ۱۴۰۳) اومد ولی هنوز اجرای احکام نرفته.

    ماشین من در تصادف در تاریخ عنوان شده(۱۴۰۱) تامین دلیل شده و کارشناس دادگستری ماشین من رو اسقاطی عنوان کرده و قیمت ماشین من پراید مدل ۹۳ رو در سال ۱۴۰۱ به قیمت فروش ۱۳۰ میلیون و ارزش فروشش به صورت تصادفی ۴۵ میلیون(که ما به تفاوتش ۸۵ میلیون ) عنوان کرده، که چون بنده ۵۰ درصد مقصر بودم، راننده متواری باید نصف مبلغ ۸۵ میلیون یعنی مبلغ ۴۲/۵۰۰ که بیمه باید برای من پرداخت کنه.

    سوالم اینجاست که من میتونم به خاطر تورومی که در کشور داریم خودرو رو به نرخ روز کارشناسی کنم یا به خاطر افت قیمت یا تاخیر تادیه شکایتی از راننده مقصر(۵۰درصد) یا بیمه عنوان کنم یا نه؟(چون بنده بعد از گذشت ۲ سال میخوام پول خودرو رو دریافت کنم.

    خیلی خیلی لطف میکنید اگر پاسخگو باشید، سپاسگذارم.

  13. سلام وقت بخیرسال یکم خرداد شکایت کردم ۱۵۰میلیون از کسی طلب دارم تا به امروز هنوز پرونده تجدیدنطر هست هزینه تاخیر تا به امروز چقدر میشود

    1. سلام ۱۳۱۲۵۰۰۰ تومان ازتاریخ ۱۵/۱/۱۳۸۵ بدهکارم ودر تاریخ ۱۰/۵/۱۴۰۰.اعسارم پذیرفته شده و در تاریخ ۱۰/۵/۱۴۰۲ قسط اول به میزان ۸۰۰۰۰۰۰ پرداخت کرده ام لطفا میزان بدهی اینجانب را محاسبه نمایید

  14. سلام.سال ۱۳۹۹.بیست میلیون به کسی قزض دادم..الان سال ۱۴۰۳میخوام پس بگیرم…چه مبلِغی رو باید ازش دریافت کنم؟

    1. سلام وقت بخیر در سال ۱۳۹۲ شوهر من یک چک هشت میلیونی و یک چک پنج میلیونی بیرون داره الان شوهر من فوت کرده و اون شخص طلبکار میخواد چک رو برگشت بزنه الان مبلغ اون چک چقدر شده ؟

  15. با سلام
    من ملکی رو فروختم و تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۵ تاریخ دفتر خانه داشتیم .و با بازی در آوردن خریدار هی مهلت خرید و مقدار ثمن مانده یک میلیارد تومان است . و درون مباینامه زمان پرداخت ثمن را روز دفتر خانه زکر کردیم . و تا امروز هیچ اتفاقی برای انتقال ملک صورت نگرفته آیا بنده میتونم تاخیر تادیه خودم را از تاریخ دفتر خانه درخواست بدهم و یا باید اضهار نامه می‌فرستادم. ممنونم

  16. باسلام وخسته نباشید
    میخواستم سوال کنم وقتی شما اصل خواسته را پرداخت میکنید چک بوده از زمان پرداخت اصل خواسته آیا تاخیر تادیه متوقف می‌شود یا خیر
    سپاسگذارم

  17. سلام

    چکی صادر شده به تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    از اون تاریخ تا به حال در حساب موجودی نبوده
    اما دارنده چک هم ،چک رو برگه نکرده تاکنون
    ✅در صورتی که مثلا از امروز اون وجه داخل حساب باشه و طرف بره چک رو بگیره از بانک ایا مطالبه خسارت میتونه بکنه؟ ✅درصورتی که شخص چک رو برگه کنه و پول داخل حساب نباشه و به محض برگه شدن ،مبلغ رو تامین کنن ،مطالبه خسارت به چه صورته؟؟

  18. علیرضا شکارچی

    با سلام بنده در سال ۸۹ برای شهرداری کار عمرانی انجام دادم و مقداری هم مصالح در حدود ۹۰ میلیون تومان تحویلم دادم که متاسفانه از پرداخت هزینه ها سر باز زدن و بعد از کلی دوندگی درسال ۱۴۰۰ شهرداری رو محکوم کردم به پرداخت دیون ثابت شده در همان سال و با توجه به صورت جلسه شهرداری و شورا بابت طلب و ۳ تا نامه رسمی به شهرداری دادگاه پرداخت تادیه و تاخیر رو رد میکنه ایا راه حلی برای دریافت خسارت وجود داره

      1. با سلام دوبار کاهش ارزش پول ملی و دادخواست خسارت تادیه و تاخیر دادم قاصی قبول نکرد

    1. با سلام دوبار کاهش ارزش پول ملی و دادخواست خسارت تادیه و تاخیر دادم قاصی قبول نکرد

  19. سلام. بنده مدت ۱۰ سال از یک شخصی طلبکارم اصل طلبم در سال ۹۳ دو میلیارد تومان بوده اسفند امسال اصل بدهی خود را پرداخت کرده . و مبنای محاسبه تاخیر تادیه من نیز سالانه است. آیا از این به بعد به طلب بنده تاخیر تادیه تعلق میگیرد یا نه؟ با تشکر فراوان

    1. سلام
      بستگی به این داره که آیا شما از طریق قانونی مث اظهارنامه یا دادخواست مطالبه طلب خود را کرده اید یا خیر ؛در صورت عدم در خواست طلب از دو روش فوق هیچ گونه خسارت تاخیر تادیه به شما تعلق نمیگیره و اگر در هر زمان مطالبه کرده باشید از زمان مطالبه شما خسارت تاخیر تادیه به اصل طلب شما صورت میپزیرد

    2. مهدی پورکیکاوسی

      سلام دوست عزیز، در صورتی که شاهدی برای مطالبه طلبتون داشته باشید ، امکان اخذ تاخیر تادیه هست، یا اگه پیامی بهشون داده باشید، از تاریخ ارسال پیامک.
      از تاریخی که شهود ، شاهد این بوده باشند که شما طلبتون رو از بدهکار درخواست کردین، میتونید بگیرید.
      برای مثال اگر شما در سال 94 در حضور چند نفر شاهد، از بدهکار خواستین طلبتون رو پرداخت کنن، اگر شهود در دادگاه حاضر بشن و تایید کنند در اون تاریخ مطالبه کردین ، خسارت تاخیر رو از همون زمان گرفت. وکیل دادگستری هستم ، خواستی بیشتر راهنمایی میکنم.

      1. سلام وقتتون بخیر من بعد از ۶ سال کار از کارفرما بابت حقوق کمتر از قانون کار شکایت کردم و محکوم به پرداخت مبلغی شدند ولی چون با کارتهای بانکی خانواده مشغول به فعالیت بودند و ملک و املاکی بنامشون نیست درخواست اعسار دادند که ۲ روز دیگه جلسه دادگاه درهمین رابطه برگزار میشه اما من که کارمند اون دفترپیشخوان بودم از میزان سود و درامدشون مطلع هستم چجوری میتونم ثابت کنم درامدش خیلی بیشتر از چیزی که اعلام کرده هست باتوجه به اینکه محل کار اجاره ای و در مرکز شهر قرار داره که ماهانه اجاره هنگفتی بابتش پرداخت میشه و اگه اقساط پرداخت کنن و شروع اقساط از ماه آینده باشه برای خسارت تاخیر پرداختی چه اقداماتی انجام بدم چون ۱ سال روند دادگاه طول کشید تا رای نهایی برای پرداخت طول کشیده و حالا هم که درخواست اعسار دادن… و توی همین مدت هم شدیدا تورم داشتیم!
        و ممنون میشم اگه راه ارتباطی بهتری دراختیارم قرار بدین با تشکر از شکیبایی شما 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

      2. کارن هوشیار

        ارسال صورت وضعیت تایید شده بخ ذیحسابی جهت پرداخت مصداق ارسال ارظهار نامه داگستری میباشد.محکم پاش وایسا میگیریش.من قراداد سستی با شهرداری بستم.با این حالی اول کار بهم گفتپول نداریم فعلا.قبول کردم ولی تو تایید صورت ووضعیت خیلی ایتمم رو لی دلیل خط زدند.منم محکم ویسادم پشتش برای خسارت تاخیر.چ ارسالصورت وصعیت رو به تونستم قاضی رو متقاعدکن
        م بعنوان اظهارنامه.حساب شهرداری توقیف کردم که سه ماه حقوق کرمندا را نتونست بده.اول حساب متو با تاخیر دادند بعد کارمندان.

  20. سلام من اسفند سال ۴۰۱ ثبت نام برای خودرو از سایپا کردم وتاریخ تحویل پایان دی ماه ۴۰۲ بود ولی تا امروز خبری برای تکمیل وجه نیامده .درضمن مبلغ اولیه واریزی بنده صدو چهارده میلیون ودویست و پنجاه هزار تومان بوده .از طرفی نرخ تاخیر وجریمه دیر کرد درتحویل خودرو دو نیم درصد در قرارداد میباشد .حالا در صورت امکان بگید جریمه یک ماه اینجانب چقدر میشود .ممنون از راهنمایی .موفق باشید

  21. سلام من چک به مبلغ ۴۰۰صد میلیون تومان سال ۱۴۰۱ برج ۱۲ از کسی رادارم
    وشکایت هم کردم و تائیدیه تأخیری حکم اجراش راگرفتم میخواستم ببینم در یک سال تائیدیه تأخیرش چقدر میشه

    1. سلام من سوم اسفند سال۹۹ مبلغ ۱۶ میلیون به کسی قرض کردم تا الان نداده الان میخوام برم شکایت کنم میخواستم خسارت تاخیر دین توی ۳۷ ماه چقدر میشه؟ با تشکر

      1. تاخیر و تادیه مطالبه وجه از تاریخ درخواست محاسبه میشه ،به عیر از اینکه شما رسیدی بایت پرداخت در زمان خاص داشته باشین

        1. سلام عرض ادب من یه چک داشتم به مبلغ ۹۰۰هزارتومان برای سال ۱۳۸۳ میباشد آیا میتوانم پولم بادیرکردش رابگیرم ممنون

      2. عزیز دل اگر قرضی که دادید به صورت چک نباشه و فقط مستندی از طلب دارید از تاریخی که مستند دارید که وجه رو طلب کردید تاخیر تادیه حساب میشه نه قبلش!!!

  22. سلام خسته نباشید من یه چکی از یه اقایی دستم برچ چهار امسال بود به مبلغ سی میلیون تومان الان هنوز چک رو پاس نکردن من همون روز چکشو برگه کردم و شکایتش کردم میخواستم بدونم تاخیر ودیعه چک چقد میشه یکسالش

  23. رضا شهریاری

    سلام من خرداد ۴۰۱ اتومبیل وباغ بنده بر اثر آتش‌سوزی عمدی خسارت دیده والان محکوم گردیده که مبلغ ۲۹۰ تومن طبق فاکتور۴۰۱خسارتم را بدهد ولی این خسارت هزینه های ابتدای خرداد ۴۰۱ میباشد پس دیرکرد یاضرر بنده جه می‌شود بفرمایید جه خواسته ایی به دادگاه بدهم تا دراین پرونده ضرر نکنم

  24. من سه فقره چک شکایت کردم بعد بارهای زیاد دادگاه پرونده ثبت نشده الکی بعد از یک سال رای دادن گفتند پول سه تا چک واریز شده من ماندم هزینه تاخیر و تادیه چک الان هم قاضی رای به ماده 198داده طرف هم آمده احتراز زده رفته استان معلوم جواب استان هم بیاد میگه از تاریخ برگشت چک در صورتی که رای وحدت میگه از تاریخ سررسید اگر جواب امد ان هم قطعی من کجا شکایت کنم

  25. باسلام جناب دهقان چطور میتونم به روش محاسبه تاخیر تادیه اجرای احکام اعتراض بزنم من پول واحد من دست دفتر املاک ماند و ازش رسید گرفتم ۱۰۷ میلیون تومان از سال ۹۷ سال ۹۸ شکایت کردم جایی که معامله کردم مسکن مهر واحد ۶۰ میلیون تومان بوده ولی من رسید پول داشتم نه واحد حالا که حکم به اجرا رسیده اجرای احکام اول ماهانه محاسبه کرد بعد طرفم املاکی رفت اعتراض کرد روش محاسبه از ماهانه به سالانه تغییر کرد بعدش من ۱۰۰ میلیون با تاخیر بجای اینکه ۵۰۰ میلیون بگیرم الان ۳۰۰ میلیون بهم میدن در صورتی که پول هر واحد من بالای یک و نیم میلیارد ارزش داره الان سرمایه من شده هیچ اون املاکی داره خداد تومان پول میبره با این تورم با بخشی از پول خودم داره به خودم میده من میتونم اعتراض کنم روش محاسبه به ماهانه برگرده

      1. درود وقتتون بخیر
        طلبی از کسی دارم و درخواست اعسار دادند
        آیا باید درهمان جلسه اول دادگاه که برای مشخص شدن تعداد اقساط برگزار میشود درخواست تاخیر تادیه بدهم و یا درپایان پرداخت اقساط و با توجه به اینکه درحال حاضر در اولین ماه سال قرار داریم و بدهی از ماه های بعد قرار است پرداخت شود میزان تورم چگونه محاسبه میشود با توجه به اینکه مطمئنن تورم در سال جاری بیشتر از سال قبل خواهد بود اما هنوز میزان تورم مشخص نشده است

  26. سلام درود
    جناب دهقانی عزیز
    لطفا بفرماید
    محاسبه تاخیر تادیه
    بصورت سالانه
    بطور مثال زمان سر رسید
    سال ۱۳۹۶
    ماه مهر
    بتاریخ پرداخت آذر ماه ۱۴۰۲

    محاسبه میگردد
    درست است
    یا فقط سررسید سال ۱۳۹۶
    پرواخت سال ۱۴۰۲

    خوب اگر اینطور باشد
    چطور متوجه بشویم
    پرداخت ما در چه ماهی از سال انجام شده
    که مبلغ دقیقا تر دربیاید

    ممنونم از برنامه خوب شما 😊

  27. با سلام
    ملکی را در تاریخ 20 مهر 1402 اجاره دادم مستاجر مبلغ 35 میلوین تومان را با توجه به تماس ها و پیامک های مختلف هنوز پرداخت نکرده است.آیا می توان در پایان اجاره خسارت تاخیر تادیه را بدون آنکه در متن قرارداد اجاره نامه نوشته شده است از کل مبلغ رهنی که پرداخت کرده است دریافت کرد؟

  28. سلام.
    وقت بخیر
    چرا برخی اعداد و ارقام سال ۱۴۰۲ در جدول آخرین شاخص های بدست آمده با چیزی که بانک مرکزی برای اجرای احکام فرستاده فرق داره؟
    میشه توضیح بدید منبع محاسبه این اعداد کجاست؟
    مثلاً هنوز برای آبان اعلام نشده ولی در جدول شما هست
    ارقام از شهریور به بعد کلا فرق داره با بانک مرکزی

  29. سلام آقای دهقانی پدر بنده برای پرداخت نکردن حقوق یازده سال از ۱۳۸۵/۱/۱ الی ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ از اداره کار رای مبلغ ۸۳ میلیون و نهصد هزار تومان در سال ۱۳۹۹ گرفته هنوز موفق به دریافت نشده تاخیر تادیه این مبلغ چه مقدار می‌شود ؟

    1. ۰۹۳۶۵۶۲۵۵۶۳

      از طریق دادگاه اقدام کنید. میتوانید تامین خواسته کرده و با توجه به رسمی بودن رای اداره کار نیاز به تودیع خسارات احتمالی نیست.
      از زمان مطالبه خسارات تاخیر تادیه نیز به طور خودکار محاسبه میگردد.

  30. علی مرادپور

    سلام من ۴سال پیش۳۲۰ملیون قرض دادم ب یک زوج اینا قرار شد ماهیانه سود بدن بهم ن سود دادن ن پولم و دادن تا این تاریخ چطوری باید اقدام کنم و چطور حساب میشه راهنمایی کنید لطفا

    1. صدو بیست ملیون پول طلب میخوام الان طرف گفته اصل پول میدم بد از دوسال نامه دادگاه آمده

    2. دادخواست مطالبه وجه _ خسارات تاخیر تادیه و کلیه خحسارات دادرسی به دادگاه محل سکونت خوانده بدهید.
      و خسارات تاخیر تادیه از زمان سررسید یا مطالبه(ارسال اظهارنامه) محاسبه میشود.
      اگر وکیل مطالبه وجه، مطالبه وجه سفته و مطالبه وجه چک خواستید میتوانید با شماره 09113889923 تماس بگیرید.
      باتشکر از همکار عزیز جناب دهقانی

  31. سلام جناب دهقانی حدود یکسال پیش از طریق اینستاگرام یک آقایی با ترفند ب عناوین مختلف پول ازمن میگرفت ومن بنا بر انسانیت و دلسوزی پول میدادم البته طی بدست آوردن اعتماد من و حقه و نیرنگ و با شگرد و من ب قصد قرض و کمک واریزمیکردم طی چندین بار که حنعا شد ۲۶میلیون تومان البته حساب بنام خانمی در ایران بود و طی مراحلی متوجه کلاهبرداری شدم و درخواست وصول پولو از خانم داشتم ولی ایشون اضهار بی اطلاعی و وجود کلاه برداری کرد و خلاصه طبق اینکه من شکایت قانوتی نکردم ایشون گفتن که مبلغی بعنوان خسارت میدن حال بعد یکسال طی ۳مرحله به صورت قسطی هر ماه ۱۰ میلیون و ماه آخر ۶ میلیون از اصل پول را دادن ولی خسارت این مدت و نمیدن آیا میشود قانوتی اقدام کرد ؟ بخاطر خسارت در تاخیر تادیه و بی ارزش شدن پول طی این یکسال و خسارت ارزشی پول ؟؟؟

  32. با سلام. من در سال ۱۳۹۹ واحدی رو در سنندج اجاره کرده بودم،در تیرماه ۱۳۹۹ واحد رو تحویل دادم و ترک شهر به مقصد مشهد کردم. بعد از تخلیه همسایه پایینی از صاحب خانه شکایت کرده بوده که مقداری آبریزش داشته و کمی خسارت خورده. البته بعد از تخلیه واحد بوده. در هر حال من در جریان نبودم. و ظاهرا از صاحبخانه شکایت کرده بوده. در دی‌ماه ۱۴۰۱ از طریق وکیل شاکی متوجه شدم که از من هم شکایت شده بوده در طول این سال‌ها اما هیچ ابلاغیه ای برای من نیومده بوده و در جریان نبودم. در هز حال اجرای حکم رو که دیدم هم من و هم صاحبخانه به میزان مساوی حدود چهار میلیون هر کدام محکوم به پرداخت شدیم که چون مسیر رفت و آمد و دفاع میسر نبود بلافاصله پرداخت کردم. اما الان در آذر ۱۴۰۲ مجدد در سورای حل اختلاف شکایت کردن که تاخیر تادیه داشتیم. ممکنه راهنمایی کنید. آیا امکان داره که غیابی مدارک رو بفرستم به شورای حل اختلاف و از خودم دفاع کنم؟
    متشکرم

  33. باسلام در مورد خسارت وتاخیر پرونده کلاهبرداری که با ارز خارجی یورو پرداخت شده و طرف هم محکوم شده آیا با توجه به اینکه ۷۰درصد پرداختی یورو بوده و ۳۰درصد ریالی بخشی که به صورت یورو پرداخت شده و کلاه برداری هم بوده بازهم این بخش شامل جریمه تاخیر وتادیه میشود ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید

  34. سلام دوست عزیزوقتتون بخیر،لطف میکنیدمحاسبه تاخیردرتادییه ازمهرماه سال 1398تاآخرآبان ماه سال 1402 روبه مبلغ 21/000/000 میلیون تومان رومحاسبه کنید؟واینکه برای گرفتن خسارت تاخیردرتادیه بایدبه همون شعبه اجرای احکام دادسرایی که پروندم درجریان است بایددرخواست بدم یابه ارگان دیگه؟ممنون میشم جوابموبدیدوراهنماییم کنید.

    1. سلام .من در شرکت بازرگانی کار میکردم که شرکت شاکی بنده شد وبعد بیست سال حگم بنفع من صادرشد ودراین مدت هیچ پولی نگرفتم واینک اداره کار 34میلیون برایم نوشته ایا مبلغ درست است وبرای تاخیر تادیه چه مبلعی باید پرداخت کند ممنونم محمد گذآری

  35. سلام خسته نباشید چکی دارم از شخصی ۳۰ میلیون امضا شده ولی تاریخ نداره حساب مال سال ۹۱ میباشد آیا تاریخ همون سال را بزنم یا تاریخ ۱۴۰۲ امسال را بزنم هنوز هم برگشت نشده یه راهنمایی کنید ممنون

    1. درود
      وقتتون بخیر
      من سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۹۹ میلیون تومان قرض دادم و قرار شد ماهیانه سودی هم بهم بدن که پرداخت نشد
      و از سال ۱۴۰۰ شکایت کردم و تازه بعد از دو سال حکم صادر شد بنابر سفته و مدرکی که داشتم میخوام ببینم دیرکرد و خسارت این مدت چقدر میشه

  36. سلام جناب دهقانی عزیز فردی ۳۰ میلیون از من میخواسته تا تاریخ ۲/۳۰من محکوم شده بودم ۵۶ میلیون به اقا بدهم جدید از تاریخ ۱۴۰۲/۶ایشان از ۵۶ میلیون ۳۳ میلیون گرفته ۲۳ میلیون مانده دوباره رفته در دادگاه خسارت خواسته الان من محکوم شدم دوباره به این اقا پول بدم با توجه به این جدول نوشته از سال ۱۴۰۰ تا لغایت یوم الوصل چقدر دیگه میشه به این اقا بایدپرداخت کنم لطفا راهنمایی میکنید🙏🏼🙏🏼

  37. سلام عرض سلام و خسته نباشید خدمت جنابعالی
    مطابق جدول شاخص محاسبه تاخیر تادیه ارائه شده توسط جنابعالی لطف بفرمایید مبلغ خسارت تاخیر تادیه مبلغ 500.000.000 ریال از مردادماه سال 1397 که 133/8 میباشد تا مهر ماه سال 1401 که 649/5 میباشد را محاسبه بفرمایید با ترسیم فرمول ذکر شده .ممنون از لطف جنابعالی

    1. 649/5 تقسیم بر 133/8 می شود 4/854 حال این عدد در اصل مبلغ طلب که 000 /000 /500 ریال است ضرب شود که می شود 045 / 130 / 427 / 2 ریال .

  38. سلام من خرداد سال 1390 چکی به مبلغ یک میلیون سیصدهزارتومان به شخصی دادم سررسید چک خرداد1390بود پرداخت نکردم اون شخص فروردین 1402محکوم به پرداخت شدم تاخیر تادیه یک میلیون سیصد هزار تومان ازسال 1390 تاسال1402چندمیشود؟

    1. من از یک شرکت در شهریور ۱۳۹۷ مبلغ ۱۰ میلیون تومان طلب داشتم الان یعنی مرداد ۱۴۰۲ محکوم به پرداخت مطالبات من شده اند ، طلب من چند تومان میشود؟

      1. حسن رضایی. ممنون میشم جوابم دهید

        سلام من دیماه ۹۷مبلغ ده میلیون تومان به کسی پرداخت کردم هم اکنون شهریور۴۰۲میباشد طلبم چقدر است ممنونم

      2. سلام من درسال ۱۳۹۹ به یه شرکت کار کردم ۱۸۰میلیون طلب دارم الان باید محاسبه بکنیم چعقدر باید بگیرم

      3. سلام من از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ برج ۶ نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومن از کسی طلب دارم که در سال ۱۴۰۰ در بهمن شکایت کردم و ودادگاه ۱۴۰۲ رای به نفع من داده حالا می خواستم بدانم از کی تاخیر وخساررت وتدیه از چه زمانی حساب میشود ومبلغ آن چگونه محاسبه میشود

  39. سلام من درسالی ۱۳۸۴تا۱۳۸۵دهفقره چک مبلغ ۳۴میلیونتومانبه شهرداری چک دادمپرونده فرستاند ماده ۱۰۰چکها پرداخت نشده حالا آمدن باتاخیر می‌خواهند می فرمایید الان جمعا چقدربایدپرداخت کنم

    1. رضارحمانی

      چون ۱۵سال ازتاریخ چک‌ها گذشته ازتاریخ دادخواست دادن شهرداری بنده عین این پرونده راداشته ۷۰۰هزارتومن سال ۸۵ بود همون ۷۰۰تومن باتاخیراززمان شکایت دادم

  40. پژمان فاضلی

    با درود و سپاس به خاطر ارایه مقاله جامع و مفید محاسبه خسارت ناشی از تاخیر تادیه به همراه محاسبات و آخرین ضرایب
    امیدوارم در راه اعتلای میهن عزیز همواره تندرست استوار و سربلند باشید
    فاضلی

  41. سلام من چک دارم مبلغ ۴۰میلون مال سال ۹۶برگشت زدم الان بخوام شاکت کنم تاخیر تادیه از زمان برگشت محاسبه میشه یا زمان دادخواست .اخه میگن بعد پنج سال چک تاخیر تادیه تعلق نمیگیره ممنون از راهنمایی شما

  42. سلام خدا قوت ـ چکی به مبلغ ۱۰ میلیون پاس نشده ،بجز پاس شدن مبلغ چک ،که یکسال یعنی ۱۲ ماه از ان گذشته چقدر جریمه یا خسارت دارد؟

    1. سلام
      در تاریخ 7/6/1397 پولی در بابت شراکت در شرکتی به حساب من واریز شد بعد از این چند سال در برج 8/11/1402از من شکایت شده مبلغ 12میلیون و 400 هزارتومان بود خسارت تاخیر تادیه از چه تاریخی حساب میشه آیا از زمان شکایت یا از همون سال 97 حساب می‌شود ممنون میشم راهنمایی کنید و اگه برای این چند ماه حساب میشه چقدر باید خسارت بدم

      1. با سلام شخصی در سال 93 مبلغ 800 میلیون تومان با وکالت کاری با کمک ریئس بانک از حسابمن به حساب خودش انتقال داد در همین سال 93 بنده از وی شکایت کردم ولی در سال99 وی محکوم شد یفرمایید خسارت تاخیر تادیه آن از زمان شکایت من و بانک از وی محاسبه می شود یا از تاریخ قطعیت رای ؟
        shamslawyers@gmail.com

  43. سلام
    ببخشید اگر دادگاهی در جلسه رسیدگی برج ۹ سال ۱۴۰۱ اعلام کنه حق با من است و احکام به حق را هم قرایت کنند بعد تا الان خرداد ۱۴۰۲ هرچقدر به دادگاه مراجعه میکنم میگن امروز حکمو میدم اول ماه میدم و غیره امکان شکایت از دادگاه و خسارت گرفتن وجود دارد؟

  44. آیا به فاکتور معوقه خواربارفروشی سال۹۴ تاخیر تادیه تعلق میگیرد یا همان مبلغ است اگر قرار میگیرد مبلغش چقدر است
    مبلغ ۶۸ میلیون

  45. سلام جناب دهقان من صد میلیون چک از یه بنده خدا برج 11 1399گرفتم این آقا برج 8 1401صد میلیون رو ریخت حساب دادگاه تاخیر تادیه را تا الان نداده چقدر میشه مبلغ تاخیر تو رو خدا جواب منو بده ممنون خدا خیرت بده

    1. سلام عرض ادب من دو عدد چک ۵۰ملیونی از یک شرکت طلب دارم تاریخ ۳۰پنج و۳۰شیش ایا شکایت هم کردم تا امروز،چقدر حساب می کنند

  46. جناب دهقانی عزیز، روش محاسبۀ تاخیرتادیه در رای زیر ماهانه است یا سالانه؟ (طبق اپلیکیشن شما)
    به استناد مواد 14 تا 20 قانون آیين دادرسی کيفری و مواد 2 و 198 و 502 و 503 و 519 و 521 و 522 از قانون آئين دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ، با عنایت به مفاد ماده 522 از قانون یاد شده خسارت تاخير وجه مورد کلاهبرداری و جرایم مشابه با لحاظ تغيير شاخص قيمت سالانه از زمان سر رسيد (زمان وقوع جرم) تا هنگام پرداخت (زمان اجرای حکم) قابل پرداخت است ، خسارت تاخير تادیه از زمان سررسيد (زمان وقوع جرم) تا هنگام پرداخت (زمان اجرای حکم) توسط اجرای احکام محاسبه شود و پرداخت هزینه دادرسی مطابق محتویات پرونده که اجرای احکام محاسيه می نماید در حق خواهان محکوم می نماید .
    روش محاسبۀ تاخیرتادیه ماهانه یا سالانه؟؟
    متشکرم

      1. سلام وقت بخیر
        در اپلیکیشن دادحساب درقسمت محاسبه تاخیر تادیه
        منظور ماهیانه همان شاخص تورم ماه سرسید(خرداد) تا شاخص ماه پرداخت سال بعد است(مهر) یعنی شاخص تورم یک سال گذشته منتهی به ماه مورد نظر یا شاخص تورم نقطه ای؟؟
        و شاخص تورم سالانه منظور میانگین ماهای هر سال که در پایان هر سال تعیین ومحاسبه میشود میباشدیاخیر؟؟

      2. سلام جناب دهقانی عزیز
        بنابر متن رایی که خدمتتون عرض کردم و فرمایشات شما ؛
        ۱-) طبق این رای، در چنین موقعی که قاضی روش محاسبه تاخیرتادیه ماهانه یا سالانه‌رو ذکر نکرده ، شعب اجرا به چه روشی محاسبه میکنن ؟؟

        ۲-) در این رای؛ باتوجه اینکه تاخیرتادیه از زمان وقوع‌جرم تا زمان اجراحکم ذکر شده؛ ممکنه که مبنای محاسبه روش ماهانه باشه ؟؟
        (**) درضمن همین مورد رای بنده دادسرای ناحیه۸ میدان ونک هست .
        این دادسرا بسیار شلوغ و پُر پرونده است و مطمئناً مسئولین اجرای احکامش از تمامی ابلاغیه‌ها و نظریات مشورتی دفتر حقوقی قوه‌قضائیه باخبرند و مبنای صحیح و بروز محاسبات رو بخوبی متوجه و مطلعند .

        ۳-) بنظر شما چرا یکبار برای همیشه این اختلاف سلایق در روش محاسبات تاخیرتادیه‌ها ، تصحیح نمیشه و واضح و شفاف اعلام نمیشه که همه شعب اجرایی کاملاً یکسان و بصورت صحیح و طبق اصول فقه و شرع عمل کنند و بیش‌از این موجب خسارات و زیان بیشتر از کلاهبرداران به مالباختگان نشوند ؟؟
        ( البته نظریات مشورتی که سالیان گذشته منتشر شده مُبین اصلاحات و تغییر رویه روش اجرائی در برخی از شعب اجراییه هست )
        (**) مثلاً؛ نوع و روش محاسبات تاخیرتادیه براساس نظریات مشورتی: ۱۴۰۰.۰۳.۲۵ و ۱۴۰۰.۰۵.۲۰ و ۱۴۰۰.۰۶.۰۶ و ۱۴۰۰.۰۸.۲۸ و ۱۴۰۰.۱۱.۲۷ و ۱۴۰۱.۱۱.۱۷ که کاملاً مشخص و تعیین شده‌اند ، بنابراین نباید در هیچ کدام از شعب اجرای احکام ایران اجرای سلایق محاسباتی صورت بگیره .!!!

        ۴-) و آیا میتونیم در صورت محاسبه تاخیرتادیه از روش غلط(سالانه) ، اعتراض کنیم و روش محاسبه رو به (ماهانه) که بسیار دقیق‌تر و واقعی‌تر و عادلانه‌تر و برحق هست ، تغییر بدیم ؟؟
        باید به کجا اعتراض کنیم ؟
        بسیار متشکرم از شما

  47. سلام بر شما کارشناس محترم و دلسوز
    من در سال 1392 زمینی به مبلغ 29 میلیون تومان خریدم و دو سال بعد در سال 1394 معامله بدلیل حجر فروشنده باطل شد و تا به امروز درگیر بودم و برنده نشدم و فروشنده الان مدعی شده خسارت پول من و خسارت را برمبنای ارزش جدول بانک مرکزی میده و قاضی موضوع را به من واگذار کرده لطفا بفرمائید مبلغ خسارت برای امروز چقدر میشه.. خیلی ممنون

    1. سلام‌ من مهر ماه ۱۴۰۱از کسی طلب حقوق دارم به میزان ۶۸میلیون الان خرداد ماه میخواد پرداخت کنه با تاخیر تادیه چقدر میشه

  48. سلام آقای دهقانی
    ممنون بابت برنامه فوق العادتون
    من دادورز اجرای احکام هستم
    چند ساله از برنامتون استفاده میکنم
    برنامه شما برنامه ی کاملی هست اما دو مورد ناقصه
    اولیش که خیلی هم مهمه و اگه بتونین اونو به برنامتون اضافه کنین شما اولین نفر در ایران خواهید بود که این کار رو کردین، محاسبه خسارات تاخیر تادیه چند پرداخت با فاصله زمانی متفاوت هست. بطور مثال محکوم علیه به پرداخت 500.000.000 ریال به سررسید 1400/8/12 محکوم شده و یکبار در 1400/12/2 بمبلغ 100.000.000 ریال و یکبار در 1401/3/24 بمبلغ 200.000.000 ریال پرداخت کرده که محاسبه تاخیر تادیه با فاصله های مختلف مخصوصا زمانی که مبلغ اصل خواسته زیاده و پرداخت ها چندین نوبت صورت گرفته جای بحث و محل اختلاف هست و تا جایی که من اطلاع دارم هیچ برنامه ای تا الان این نوع از محاسبه رو نداره
    دومیش هم اضافه کردن قسمت قوانین و آراء وحدت رویه و نظریات مشورتی و …. هست
    ممنون میشم در مورد پیشنهادم فکر کنین

    1. سلام و ممنون بابت ثبت نظر. در صورت امکان بیشتر توضیح بدید که در فرضی که توصیف کردید خسارت به چه نحوی محاسبه میشه و علت پاسخگو نبودن نرم افزار فعلی چیست. ضمنا اختلافی بودن نحوه محاسبه مانع مهمی در جهت پیاده سازی پیشنهادات کاربران هست

    1. با سلام و ادب
      در یک دعوای ملکی که ملک در سال ۹۳ مبلغش ارزیابی شده بود طرف مقابلم محکوم به پرداخت اصل مبلغ ملک در سال ۹۳ و خسارت تاخیر و تادیه از ۹۳/۱۱ تا به امروز ۱۴۰۲/۲ محکوم شده
      خسارت تاخیر و تادیه در محاکم باتوجه به اخرین بخشنامه الان به صورت سالیانه محاسبه میشود یا ماهیانه ؟
      سپاس

  49. با سلام خدمت شما
    اینجانب از سال ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ مبالغ مختلفی رو جهت خرید و واردات گوشی به یک از دوستان واریزی مبلغ داشتم و در مجموع ۲۷۱ میلیون واریزی داشتم . و به صورت شفاهی بوده قرار داد و البته پیام ها و فیش های واریزی موجود هستش . ولی نامبرده بخشی از پول های اینجانب رو صرف خرید ماشین کرده در سال ۹۸ و ۹۹ و البته قصد خرید ماشین با هم داشتیم ولی طرف مقابل هیچ اطلاعی نداده و بعد در سال ۱۴۰۰ فروخته و حداقل یک میلیارد فقط از بخشی از پولهای من کسب کرده و به جز موارد واردات موبایل ولی تنها در سال ۹۹ یک هفتاد و پنج میلیون واریزی داشت . و بعدش در سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم شفاف سازی مالی و عدم پاسخ گویی و متواری شدن ازش شکایت کردم جهت کلاهبرداری و بعدش صد میلیون واریزی کرد به عنوان بخشی از بدهی ولی باز شفاف سازی مالی نمیکنه . و دادگاه گفت که من باید دوباره شکایت مطالبه وجه کنم . حال با این شرایط و عدم شفاف سازی مالی طرف مقابل و همچنین کم بودن نرخ بانک مرکزی برای محاسبه تاخیر و تادیه که با نرخ تورم واقعی بسیار تفاوت داره چه کاری میشه انجام داد که بتونم به حق و حقوم برسم ممنونم

  50. درود جناب دهقانی عزیز
    بنده از ۱/۱/۹۶ تا ۳۱/۲/۹۸ در یک بنگاه خصوصی مشغول ب کار بودم ک متاسفانه حقو و حقوقم درست و حسابی پرداخت نشد و کار ب اخراج و شکایت اداره کار کشید که اینجانب موفق شدم دی ماه امسال مبلغ ۲۴ میلیون تومان رای بگیرم و روال قانونی و اجرایه دادگاه انجام شده
    لایحه درخواست تادیه زدم میخواستم ببینم به این مبلغ چقد تادیه میخوره
    ممنونم از صبوری و محبت شما 🙏🌷

  51. با سلام و عرض ادب ، محکوم به پرداخت خسارت تاخیر تادیه هستم آیا این خسارت ماهانه محاسبه می شود یا سالانه؟

  52. سلام.لطفا تقاضا دارم سوال من رو جواب بدید.بنده در سررسید سفته در تاریخ 8 تیر ماه 1401واخواست کردم و در تاریخ 20 دیماه،یعنی تقریبا 6ماه بعد اجرای احکام به من گفت خسارت تاخیر نادیه صفر هست و یک سال نگذشته؟ایا این حرف منطقیه؟

    1. سلام. بله اگر مبنای محاسبه خسارت شاخص سالانه باشه درسته. مگر اینکه خسارت شما رو بر مبنای شاخص ماهانه محاسبه کنند که این مورد سلیقه ای هست

      1. سلام جناب دهقانی عزیز، شما در پاسخ این کامن اشاره کردین که اجرااحکام رو سلیقه ای اجرا کردن و تاخیرتادیه محاسبه کردن که این خیلی تعجب آوره، چرا که در قانون ما چندین نظریه مشورتی انجام شده و طریقه و نوع و روش اجرا و محاسبه تاخیرتادیه براساس نظریات 1400.03.25 و 1400.05.20 و 1400.06.06 و 1400.08.28 و 1400.11.27 و 1401.11.17 کاملاً مشخص و تعیین شدند ، بنابراین نباید در هیچ کدام از شعب اجرای احکام ایران اجرای سلایق صورت بگیره، نظر شما چیه ؟؟
        اگر در شعبه ای مواجه شدیم با سلایق مختلف و بر ضرر شکات مالباخته، آیا حق اعتراض و تصحیح رویه اجرای غلط آن شعب وجود داره، براساس نظریات مشورتی منتشر شده فوق ؟؟؟
        متشکرم

          1. واقعاً این مسخره و تعجب‌آوره قوه قضائیه که سنگ برقراری عدالت و ادای قسط رو به سینه میماله و مکررا در حال دادن شعار عدالته، اما چرا یک‌بار برای همیشه در خصوص طریقه و روش محاسبه “ماهانه یا سالانه” تاخیرتادیه پاسخ روشن و شفافی نمیده و این موردو سلیقه‌ای کرده و سبب دعوا و اختلافات اساسی شده و متاسفانه موجب زیان و خسارات بسیار فراوانی به مالباختگان بدبخت شده !!

            مگه میشه چنین امر مسلم و واضحی به‌ درستی اجرا نشه؟؟!!

            (( آدم به همه چیز این نهاد قوه قضائیه شَک و تردید داره ))
            این ننگ بسیار بزرگیست بر شعارهای ظاهریِ عدالت‌خواهی قوه قضائیه ج.ا.ا

  53. سلام پرونده بنده مربوط به وزارت کار میشه ، مبلغ رای از سال۹۹ پرداخت نشده و با پیگیری بنده تابستان۱۴۰۱دردادگاه پرداخت شد جبران خسارت تاخیر در تادیه …زدم. میخواستم بدونم با وجود افزایش تورم حقوق و دستمزدها ، مبلغ رای بنده با تورم و حداکثر ۳برابر محاسبه میشه یا …؟
    (جلسه دادگاه برای این موضوع تشکیل شده )
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🏻

  54. عباس کوتی

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت مدیریت محترم … کار پیمانکاری داشتم که پس از اتمام موفق به دریافت مابقی طلب نشدم لذا برج ۶ سال ۱۴۰۰ دادخواستی تنظیم و پس از نهایی شدن حکم که به نفع بنده اعلام شد در برج ۸ تقاضای اجرای حکم کرد ابتدا شعبه اجرای احکام براساس شاخص های ماهانه از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ نسبت به محاسبه مبلغ اقدام کرد و نامه هایی را جهت انسداد حساب به بانک ها نوشت ولی یک ماه بعد و در ادامه پیگیریهای بنده اعلام کرد مدیر مجتمع دستور به محاسبه سالانه داده . سوال من اینه که روش حساب تاخیر در تادیه ماهانه درسته و یا سالانه …و اینکه در ادامه چه سیاستی رو در پیش بگیرم که به حقم برسم. با تشکر

      1. سلام مجدد، پس نظریات مشورت بخش حقوقی قوه قضائیه کشک و بی حسابه ؟؟
        نظریات مشورتی حقوقی زیر کاملاً نوع و روش و طریقه محاسبات اجرایی احکام رو مشخص کردن و جای هیییچ تفسیر غلط و اختلاف سلیقه و کج فهمی وجود نداره . 1400.03.25 و 1400.05.20 و 1400.06.06 و 1400.08.28 و 1400.11.27 و 1401.11.17 و…
        متشکرم

      2. امیدوارم در هیچکدوم از شعب اجرای‌احکام اعمال نفوذی از سوی کلاهبرداران و زورگویان نشه .
        در مورد رای ایشون؛ شعبه اجرا یکبار ماهانه محاسبه کرده اما تعجب‌آوره که به یکباره محاسیه سالانه‌رو اجرا کردن ؟؟
        جای شک و تردید باقیست…

  55. سلام خسته نیاشین من یک سال پیش ماشین خریدم که قیمتش 23ملیون بود سه ملیون قرضم موند نتونستم پرداخت کنم حل اختلاف دادن منم نرفتم الان حساب رایانمو مسدود کردن به نظر شما الان به نرخ روز سه میلون چند شده من باید چند پرداخت کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

  56. باسلام بنده طلبی پولی از کسی دارم. ایشون رفته مال خوابانده و اجرای احکام تا روزی که مال توقیف شده تاخیر رو حساب کرده حال سوالم اینکه در در رای دادگاه نوشته بود” طبق مفاد قرارداد فی مابین از تاریخ فلان تا اجرای حکم دیرکرد باید پرداخت بشود..”
    الان تا اجرای حکم یعنی تا روزی که مال رو ایشون خوابنده و یا چون فروش نرفته مال میشه تا روزی که پول بشه برای من؟ احتراما اگر ممکنه جوابتون بفرمایید با استناد به کدوم ماده جواب میگیرم که همونو در اجرای احکام بیان کنم. تشکر

  57. سلام .جناب وکیل .بنده در یک پرونده حقوقی محکوم ب پرداخت وجه چک شدم .البته بنده ثابت کردم که در مورد چک بنده خیانت در امانت شده و رای هم به نفع بنده صادر شد ولی چه فایده که طرف بنده که محکوم گردیده الان چند سالی هست که فراریه .وقاضی هم بنده رو به پرداخت وجه چک به نفر سومی که چک بنده دستش بود محکوم کرد…اما قاضی یه لطف در حق بنده کرد با توجه به این که هیچ گونه مالی نداشتم و از مریضی هم رنج میبردم .حکم اعسار مطلق برام صادر کرد.البته تا زمانی که مالی از من پیدا نشه…حالا سوال من اینه من که هیچی ندارم .اگه یه زمانی صاحب حقوقی از اداره ای بشم و حکم اعسارم باطل بشه ایا بدهی بنده باید به نرخ روز محاسبه بشه یا باید بر اساس همون حکم محکومیتم پرداخت کنم .ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

      1. سلام جناب آقای دهقانی بنده در یک کارخونه پیمانکار بودم از 16.5.98الی 12.12.99 که با توجه به چند ماه مانده به پایان قرارداد به خاطر ندادن مطالباتم انصراف زدم به خاطر بند داوری در قرارداد شکایت به داوری ارجاع شد که مطالباتم سه میلیارد و چهارصد ملیون تومان شد نزدیک به یک میلیارد به صورت علی الحساب طی یک سال پرداخت شد باقیمانده ی مطالباتم دومیلیاردو چهارصد از سوی داور اعلام شده که متاسفانه تا به امروز پرداخت نشده میخواستم شکایت به خاطر تاخیر تادیه تقدیم کنم میخواستم بپرسم از چه تاریخی تاخیر تادیه محاسبه میشود.سررسید پول از 16.6.98شروع شد از 12.12.99که انصراف زدم هیچ پولی دریافت نکردم ولی شکایت و اظهارنامه در سال 1400 و1401تقدیم شد علت قرار به توافق بود که انجام نشد و به توافق نرسیدیم ممنون میشم پاسخ دهید

        1. سلام قاعدتا اگر منشا طلب شما چک نباشه و با فرض وجود بقیه شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه ، مبدا محاسبه خسارت از زمان مطالبه شما آغاز میشه

  58. سلام .بعلت اظهار نامه ای که به من داده شد و طرفم ادعا کرد میتونه سند انتقال ملک رو بزنه و من در دفتر اسناد مراجعه نکردم چون پرونده باز در خصوص همین سند نزدن فروشنده داشتم. اما در شعبه دیگر به خواسته فروشنده از تاریخ اظهار نامه ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ تا روزی که مرجع قانونی آمد سند زد ۱۴۰۱/۳/۱۷ که به حساب دولت ریختم و بلافاصله فروشنده دریافت کرد در حالیکه سند در تاریخ ۱۴۰۱/۳/۳۰ توسط نماینده قانونی زده شد، برای من خسارت تاخیر تادیه در نظر گرفته شده..خدایی این تاخیر حق من نیست و اصلا نمیدونم چقدر میشه و نفهمیدم چطور حساب کنم؟ مبلغ بدهی من ۱۵۰ میلیون بوده. تاریخ اظهار نامه ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ و تاریخ واریز پول ۱۴۰۱/۳/۱۷ بود میشه لطفا تاخیر تادیه رو بگین؟میشه لطفا به ایمیل ارسال کنید لطفا

  59. سلام وقتتون بخیر
    من سال ۹۶ به ی بنده خدایی ۸ تومن پول دادم بجاش سفته گرفتم.
    چندماهه قرار بود بده ک نشد و من سال ۹۷ شکایت کردم تا الان خبری ازش ندارم نتونستم پیداش کنم.تازگی اطلاع دادن که خط ۹۱۲ به اسمش بوده و بزاری مزایده!و کارشناس و…
    بجز مبلغ سیم کارت تاخیر تادیه هم از ۹۶ تعلق میگیره؟
    سفته ماهانه یا سالیانه حساب میشه؟
    ممنون میشم جواب بدید
    خواهشا یه جور بگید متوجه بشیم کلمات حقوقی خیلی سخته فهمشون یه مشاور میخواد
    دم شما گرم ⚘

  60. سلام چکی داشتم برای سال ۹۴ به مبلغ ۲۰۰میلیون طرف هنوز اقدام نکرده و بابت این چک ۵۵ درصد سهام شرکت را دریافت نموده که بعد از پاس کردن چک سهام را بهم برگردونه بعد مدتی طی تماسی که با طرف چک داشتم گفتم پولتون اماده سهام رو برگردونید از برگردوندن سهام امتناع کرد و گفت من سهام دارم داستان چک جدا سهام جدا ،سال ۹۷ براشون اظهار نامه فرستادم که بابت چک سهام بهتون دادم لطفا شماره حساب اعلام کنید پولتون اماده هس نسبت به برگشت سهام اقدام کنید جواب نداد الان بابت ابطال سهام اقدام کردم آیا از تاریخ ارسال اظهار نامه تاخیر متوقف میشه یا به تاریخ روز باید پرداخت کنم ؟

    1. تا زمانی که چک شما برگشت نخوره تاخییر تادیه تعلق نمیگیره و اگر برگشت بخوره تاخییر تادیه از سال ۹۴ که سررسید چک بوده محاسبه میشه لذا حواست باشه به میزان مبلغ چک حسابت همواره تامین باشه

  61. سلام اگر طرف نداشت کل بدهی خود رو بده،مبلغی به حساب دادگستری میاد،اول اصل پول رو حساب میکنن یا جدول محاسبه داره

  62. سلام درود یه اقای 460000000ریال پول در سال 98 تیرماه ریخته به حسابم ولی من متوجهنشدم این پول به حسابم اومده ولی ادعا میکنه بهم قرض داده در صورتی که من این اقارو نمیشناسم و رفته غیابی منو مجهول المکان معرفی کرد محکم کرده من درخواست واخواهی دادم پروندم در جریانه میخواستم نطرتون بدون ودر این مورد دوباره تکرار میکنم من اصلا ایشون نمیشناسم

    1. حبیب دانش وکیل دادگستری

      سلام به هر حال شما استحقاق دریافت این مبلغ را نداشتید حالا یا اشتباها واریز کرده یا قرض،داده شما مکلف هستید که پول را برگردانید مگر اینکه ثابت کنید بدهکار شما بوده

  63. سلام من محکوم به مبلغی شدم ولی میخوام خود اجرای احکام با تاخیر وتادیه اعلام کنه تا بلکه از طرف حسابم یه تخفیفی بگیرم ،اپلیکیشن رو میگه قبول نیست!
    پرونده هم تا حالا اجرای احکام مرتبط به شعبه نرفته و تشکیل نشده تا خودم نوبت بگیرم و درخواست بدم تا مبلغ رو مشخص کنن.
    الان چجوری وبه کجامراجعه کنم تا یک برگه از مبلغ محکومیتم بهم بدند تا بگیرم و ببرم بدم به طرف حسابم ؟

  64. سلام وقت بخیر
    سوال : در صورتی که محکوم علیه به پرداخت اصل و خسارت چک محکوم شده باشد و مبلغ رو بصورت ریز ریز پرداخت کند ، و دو سال از پرداخت مابقی آن خودداری کند ! اما اصل مبلغ را سال ۹۹ پرداخت کرده باشد ، مبلغ تادیه و تاخیر تا چه تاریخی محاسبه میشود ؟ و این مبالغ پرداخت شده چطوری از تادیه و تاخیر کم میشود ؟
    مبلغ چک ۱۸۰ میلیون
    تاریخ ۹۳/۱۱
    پرداختی ها :
    ۲۰ میلیون ۹۸/۹
    ۲۰ میلیون ۹۸/۱۰
    ۲۰ میلیون ۹۸/۱۱
    ۲۰ میلیون ۱۲/۹۸
    ۱۷۰ میلیون ۹۹/۱۱/۲۷
    مجمعا ۲۵۰ میلیون

  65. سلام. وقت بخیر. در حکم بنده برای دریافت خسارت چک ذکر شده تا روز تادیه و حکم مربوط به بهمن پارسال هست ولی در مراجعه به اجرای احکام کارمند به من گفت که بخشنامه جدید(تیرماه ۱۴۰۱) اومده که باید بصورت سالانه حساب کنیم. آیا چنین چیزی صحت داره؟

  66. سلام وقتتون بخیر شما این اعدادی که عنوان شاخص بهای مصرف کننده بدست اوردید دقیقا از کجا اوردید چون سایت بانک مرکزی خیلی وقته نرخ تورم ماهانه رو اعلام نمیکنه

  67. سلام، وقت بخیر
    من سال ۱۳۸۰ مبلغ ۸۰۰۰۰۰ (هشتصد هزار) تومان به کسی قرض دادم، آیا تاخیر تادیه باید بگیرم؟

  68. سلام
    وقت بخیر من یک فقره چک داشتم برای سررسید 1394 به مبلغ 24000000 ریال نحوه محاسبه ممنون میشم راهمایی کنید البته الان طرف بعد از این چند سال اقدام کرده هیچ شمارهای هم نبود درتماسی داشته باشیم ممنون میشم

  69. سلام شهریور۹۹از پیمانکاری بدلیل خسارت شکایت کردم و آذر ۹۹ رای به نفع من صادر شد ودر اسفند۹۹ اجرای احکام مبلغ ۲۸ملیون خسارت برآورد کرد ولی متاسفانه پیمانکار بدهی را نداد تا آبان ۱۴۰۰ طول کشید آیا تاخیر تادیه تعلق میگیره درضمن تو رای دادگاه هم تاخیر تادیه ذکر شده

  70. با عرض سلام و احترام ، در سال ،88یک فقره چک به مبلغ هشت میلیون تومان بدون تاریخ بابت ضمانت به شخصی دادم که در سال 94به ناحق چک را برگشت زده و تا کنون شکایت نکرده و از من درخواست 50میلیون کرده بابت استرداد چک لطفاً بفرمایید چطور می توانم اصل چک را از وی بگیرم حتی حاضر هستم 20میلیون تومان به وی پرداخت کنم اما قبول نمی کند

    1. با سلام. چنانچه ایشان استحقاقی نسبت به مبلغ چک نداشته اند ممکن است اقدام ایشان در مطالبه چک وصف کیفری داشته باشه. توصیه میکنم به مشاور حقوقی مراجعه کنید

  71. سلام وادادت جناب دهقانی عزیز
    بنده سال ۸۸ در ازای پرداخت ۱۳ عدد سکه بهار ازادی یک چک ۳میلیونی دریافت نمودم یک ماهه چک پاس نشد و برگشت شد به تاریخش و شکایتی در شورای محل صاحب چک همون موقع ثبت شد الان حسا ب کردن ۴۴ میلیون خب پول ۴تا سکه هم نیست چه برسه ۱۳ تا…ضرری که تو ۱۳ سال از این بابت خوردم و با ۱۳ تا سکه بهار کامل چقدر میشد خرید فروش کرد…میخاستم بدونم چیگاد کنم ارگانی مقامی نیست برم بگم لااقل ارزش مال اندازه سال ۸۸ بهم برگردونن نه ۴۴ تومن الان رو

    1. با سلام. بنظر میرسه از لحاظ قانونی مدیون فقط ملزم به پرداخت اصل مبلغ چک به انضمام خسارت تاخیر تادیه می باشد. خسارت تاخیر تادیه هر سال توسط بانک مرکزی با توجه به ضوابط مفصلی تهیه می شود.

  72. سلام اقای دهقانی بنده در سال ۹۳ یه زمینی خردیم که قول نامه ای بوده و بابت زمین چک دادام و قرار بود که بابت زمین یه واحد به فروشنده بدم که مقدار ۷۰ میلیون بابت هزینه پروانه ساخت خرج کردم که به علت اختلاف خانوادگی مانع ساخت شدن و در قول نامه که نوشتم که کل پول را دریافت نموده است و سال ۱۴۰۰ برای دریافت زمین فروخته شده ادعا نمکند و بنده که در همان سال ۹۳ هزینه پروانه کردم نادیده گرفته خواهش میکنم راهنمایی کنید

  73. سلام تاخیر تادیه را دادگاه بر اساس سالانه نوشته پرداخت شود اجرای اخکام ماهانه محاسبه میکند مگر حکم قاضی تعین کننده نیست این میتوان از اجرای احکام شکایت کرد؟

  74. باسلام بنده در سال ۹۷اقدام به عقد قرارداد با شرکت رهام خودرو کردم واسه خرید دنا پلاس ۱۲۵۵۰۰۰۰۰تومان (صد و بیست و پنج میلیون و پانصد هزار تومان) دادم که ۹۰روزه تحویل دهد ولی پس از هفت ماه این امر محقق نشد و بنده را مهر ۹۸مجبور کردن به فسخ قرارداد و رسید دادن که حداکثر تا یکماه ،پولم رو بدهند ولی متاسفانه این امر نیز محقق نشد و متوجه شدیم ایشون کلاهبردار بوده شکایت کردیم و حالا موضوع دادگاه است و ایشان زندان هستند.حالا قاضی به وکیلش گفته که رضایت شکات رو بگیرید.وکیل هم از قول متهم اعلام کرده اصل پول رو با ده یا بیست درصد خسارت میخواد بدهد☹️.میخواستم بدونم خسارت پولم چقدره؟

  75. سلام
    من یه چک به تاریخ ٢۵/١/٩٩ داشتم
    برای پرداختش بر اساس نرخ تورم سالیانه باید حساب کرد یا ماهیانه؟؟؟

  76. سلام. من سال ۹۷ محکوم به پرداخت اجاره شدم (ملک:مغازه از سال ۶۵ تا…). به دلیل مشکلاتی(فوت موکل و…)، کارشناس شهریور سال ۹۹ ، نظر کارشناسی به دادگاه داد. (البته از ۶۵ تا ۹۹) محاسبه شده. سوال من اینه که، این مبلغ و تاخیر خسارت باید از سال ۹۷ محاسبه شود یا سال ۹۹ به بعد؟؟

  77. سلام خدمت دوست عزیز
    بنده سال 93یک خونه پیش خرید کردم. که بعد از یکماه متوجه شدم کلاه برادری می باشد.
    بعد از شکایت در دادگاه کیفری سال 99 رای قطعی صادر و طرف محکوم گردید
    من چطوری می تونن خسارت تاخیر مربوط به پولم که ارزشش از بین رفته را دریافت کنم
    پیشاپیش از لطفتان ممنون

  78. سلام من از کسی مبلغ صد میلیون تومان پول میخواستم که شکایت کردم حکم به نفع من شد از تاریخ ۲۲/۱۰/۹۹تا الان چطوری دیر کرد محاسبه میشود

  79. باسلام و خسته نباشید برای چک به مبلغ۲۰ میلیون و تاریخ مطالبه ۱۵.۵.۹۹ چقدر خسارت تاخیر تادیه محاسبه میشود

  80. باسلام وخسته نباشيد ازيك شركت تعاوني مسكن طي قرارداديك واحددرسال 86پيش فروش خريده ام تمام چكها پاس شده ولي يكفقره چك كه ازبابت دريافت وام ازبانك به شركت ازبابت تضمين وام داده بودم بدليل عدم امكان دريافت وام ازبانك توسط شركت وعدم پايان پروزه درسال 89كه موقع تحويل آپارتمان بود چك تضمني را سررسيدزده وچك برگشت خورده است ونسبت به فسخ قرارداد ازطرف شركت اقدام شده است باتوجه به مراجعات حضوري و مكاتبات اينجانب مبني برتسويه حساب ؛ شركت بابيان اينكه قردادفسخ شده ازدريافت مبلغ چك خوداري نموده اند ناچارا به دادگاه مراجعه وبعداز سه سال دوندگي دادگاه درآذر ماه سال 93به نفع اينجانب راي صادر وتحويل مبيع دروضع موجود و…نموده است وازآن زمان بنده بامراجعات حضوري ومكاتبات جهت اعلام شماره حساب مبني برتسويه حساب بدهي خودبراساس قرارداد؛ شركت خواهان تاخير وتاديه چك برگشتي به مبلغ188ميليون تومان خسارت واصل دين 15ميليون تومان مي باشند باتوجه به ماده522قانون كه دربالا اشاره فرموديد ((خسارت تاخیر تادیه از زمان سررسید و پس از مطالبه طلبکار و تا زمان پرداخت قابل محاسبه است. بنابراین چنانچه طلبکار اقدام به مطالبه طلب خود در سررسید نکرده باشد، محاسبه خسارت تاخیر تادیه تنها از زمان مطالبه که می تواند در قالب دادخواست یا اظهارنامه و غیره باشد قابل انجام است))آيا شركت مي تواند ازبنده خسارت تاخيروتاديه چك برگشتي نمايد.توضيح اينكه شركت تاكنون نسبت به اعلام شماره حساب وتحويل واحد اقدام ننموده ومانع تصرف واحد مي باشد.

    1. با سلام. بدلیل وجود جزئیات زیاد در سوال شما ترجیح میدهم پاسخ ندهم و توصیه می شود به مشاور حقوقی مراجعه کنید. به طور کلی قواعد مربوط به تاخیر تادیه چک مقداری با قواعد عمومی مربوط به تاخیر تادیه مذکور در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی متفاوت است و از حیث مبدأ مطالبه خسارت تاخیر اصولا مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک از زمان سررسید صورت می پذیرد نه از زمان مطالبه

  81. سلام مطلب خیلی ساده و راحت بیان شده سپاسگزارم فقط در صورت امکان مثال محاسبه سالانه و ماهیانه را هم بگذارید مثلا سررسید چک خرداد 97 بوده ولی در شهریور 1400 وصول شده. ممنون

  82. سلام به چه طریقی اعتراض کنم به نحوه محاسبه .4 ساله طلبکارم خونه زندگیمو از دست دادم الان خسارت تاخیرو سالانه حساب میکنن که خیلی ناچیز میشه مبلغش.ممنون میشم ج فرمایین

      1. جناب دهقانی عزیز. چرا باید چنین نقص بزرگ و ظلم و ستم واضح و فاحشی از سوی نهاد قوه قضائیه دولتی ج.ا.ا بر مردم زین‌دیده و مالباخته وارد بشه ؟؟!!
        چرا یکبار برای همیشه این مشکل برطرف نمیشه و قوانین محاسباتی و اجرائیه بصورت واضح در تمامی شعب اجرا، تعیین و معین نمیشه ؟؟!!

  83. با سلام و آرزوی سلامتی .اجرای احکام سبزوار خسارت تاخیرو سالانه حساب کردن و خیلی ضرر میکنم آیا راهکاری هست بتونم ارائه بدم و بصورت ماهانه حساب کنن

    1. سلام من ضامن وام کسی شدم و مبلغ۱۸۱۰۰۰۰۰۰ صدو هشتادو یک میلیون تومان در آذر ۹۹ پرداخت نمودم تا حالا ۵بهمن ۱۴۰۰ چقدر تاخیر باید بگیرم محاسبه کنید لطفا چون دادگاه ایشان را محکوم کرده

  84. سلام اجرای احکام آستانه اشرفیه بصورت سالانه تاخیر تادیه محاسبه میکند و رشت ماهانه! چطور چنین چیزی ممکنه در حالی که تو محاسبه سالانه ممکن یازده ماه تاخیر تادیه نادیده گرفته شود که با توجه به تورم ممکنه یک سوم کل مطالبه شامل شود

  85. علی رضایی

    سلام . بخاطر این مطلب مفید ممنونم. ولی میشه بفرمایید این فرمولی ( شاخص تورم زمان سررسید بدهی / شاخص تورم زمان جدید × مبلغ بدهی = ارزش پول قدیم در زمان جدید ) که در بالا ذکر کردید و اعلام کردید که در سایت بانک مرکزی وجود دارد دقیقا در کدام قسمت سایت بانک مرکزی وجود دارد . ممنون میشم آدرس دقیق آن را اعلام بفرمایید.

  86. سلام برنامه تا سال ۹۸ است تا سال ۱۴۰۰ را نمی توان محاسبه کرد لطفا بروز نمایید

    1. سلام. وقت بخیر. شاخص های تورم تا خرداد ۱۴۰۰ بروزرسانی شده اند. لطفا دکمه بروزرسانی شاخص ها در پایین قسمت محاسبه تاخیر تادیه را انتخاب نمایید

      1. باسلام
        ببخشید بنده زمینی از فردی خریداری نمودم مشخص شد که زمین منابع ملی است ، فروردین سال 1401 شکایت کردم ودادخواست پرداخت ثمن معامله به نرخ روز نمودم دربهمن ماه سال 1402 رای به نفع من صادر شده وقطعیت یافته اکنون
        1- خسارت تاخیر درتادیه از چه زمانی محاسبه میشود اززمان دادخواست یا اززمان قطعیت حکم ؟
        2- چگونه بایستی برای دریافت خسارت تاخیر تادیه اقدام نمایم
        باتشکر (ساسانی )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.